8 feb. 2017

Utdelningsprognos

Under februari månad, efter att våra tre största innehav lämnat sin rapport, så brukar jag knåpa ihop en utdelningsprognos för året. Det är ingen direkt någon vetenskaplig prognos utan jag skriver in föregående års utdelningar för de bolag som ännu ej har rapporterat. Mer exakt än så behöver det inte vara då vi ändå behöver ta hänsyn till valutafluktuationer och liknande.

Av våra tre största innehav så lämnade Swedbank en riktigt bra rapport och höjde utdelningen till 13.20 kronor. HM lämnade sin utdelning oförändrad och SHB sänkte sin totala utdelning med 1 krona per aktie jämfört med föregående år och det tilltaget kostade oss 9 500 kronor i bruttoutdelning.


Totalt för året räknar vi med att inkassera lite drygt 350 000 kronor i bruttoutdelning. Det motsvarar en ökning på runt 13 procent i ökad bruttoutdelning jämfört med föregående år - netto blir det något bättre då delar av depån är flyttad till ISK.

Jag är väl medveten om att den största orsaken till utdelningshöjningen inte beror på att våra innehav utvecklats något fantastiskt utan att vi nettoköpte aktier rätt rejält under föregående år.

Men skönt är det likt förbannat och årets enda målsättning för året med en tioprocentig utdelningsökning är i hamn. 

21 kommentarer:

  1. ... dags att höja upp målet lite då tycker jag ;-)

    Grattis till kanonutdelning dock, till de summorna är det långt även om jag är nöjd trots allt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack M!
      Det här året gick det rätt lätt att nå målet men det brukar vara rätt svårt då kapitalet ökar rätt rejält till skillnad mot vårt sparande.

      Trevlig helg och tack för kommentar!
      Mvh//Cm

      Radera
  2. Hej CM,

    Ni är troligen hemma om två år baserat på utdelningar netto. Vidare kommer ni förmodligen ha en hyfsat tjänstepension med tanke på era löner. Då mestadels av era utdelningar är inom tradinell depå, kommer ni inte behöva kompensera för skatten i en isk eller kf. Grattis till ett fantastiskt 2016!

    Mvh
    /GL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Vad menar du med "kommer ni inte behöva kompensera för skatten i en isk"?

      Radera
    2. Tack GL!
      Det är alltid lika trevligt när du tittar in och kommenterar.
      Jag hoppas att du haft en fantastisk semester!

      Vi kommer att få en hyfsad pension men det är rätt skönt att ha utrymme till det där "lilla extra" på gamla dar..

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Grattis herr CM! Skönt med mycket SWED-A i depån när utdelningshöjningen landar på 24 % ;-)

    SHB var lite väl snåla, hade räknat med 7 spänn där, men men.

    Skall snart knåpa ihop en uppdaterad prognos själv när alla rapporter är i hamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aktiedepån!

      Lika glad som jag blev över SWED så blev jag lika grinig över SHB. Just bankerna står för en stor del av våra totala utdelningar. Men det är ju gunger och karuseller....

      Efter mitt inlägg så har Yara kommit in med en kass rapport men och andra sidan så var Bolidens rapport rätt fantastisk.

      Ser fram emot ditt inlägg!
      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Hur mycket vill ni få från utdelningar innan ni slutar jobba?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Vi siktar väl på runt 30 000 netto i månaden men vi är rätt ambivalenta.
      Jag *tror* att vi först måste köpa det boende vi vill ha innan vi definitivt vågar säga upp oss.

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Tack för svar! Det är mycket trevligt att du tar dig tid att ge ett svar till alla som kommenterar.

      Radera
    3. Och jag vill tacka dig att du tar dig tid att kommentera mina tidvis rätt förvirrade inlägg.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  5. Grattis till utdelningarna! Det är en ren fröjd att se kalkylarket. Ni ligger ganska tung i banker, men det verkar inte ha drabbat er negativt på något sätt än? Har själv 18% banker i portföljen, och funderar hur stor nivå man "bör" ha för att inte gå på en allt för stor mina vid en eventuell bankkris. Men samtidigt är det svårt att sia om framtiden, kriser kan ju komma från så många olika håll. Är det några nya inköp på lut av helt nya företag, eller ni känner er nöjda med portföljen som den är, "if it ain't broken, don't fix it?"

    Gott mos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för din kommentar!
      Att vi är tunga i banker är egentligen en slump då vi handlade rätt frekvent efter finanskraschen 2007-2008. -men det har onekligen varit en rätt bra investering och jag håller hårt om vårt innehav.

      Nya inköp är alltid på gång men tittar mest på investeringar i dollar och euro. Har du något tips så tags det tacksamt emot!

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  6. Asså, ni är grymma!
    Den utdelningen är sanslös, jag blir inte ens avundsjuk, jag blir fanimej svartsjuk, ha ha ha
    Otroligt bra jobbat!
    Som anonym frågade, har ni tänkt en utdelning på runt 25-30K/mån innan ni drar från "det nya trygga Sverige"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Belseful!
      Tack för din vänliga kommentar!

      Tunt 30tkr tror jag är nödvändigt, vi är ju trots allt två som ska leva på kapitalet.
      Men prceis som jag skrev ovan så skulle det bli så mycket enklare efter att vi hittat det boende vi vill ha de närmsta åren så man vet vad man har att röra sig med.

      Önskar dig en fantastik helg!
      //Cm

      Radera
  7. Vad var startkapitalet?
    Intressant och höra hur mkt cash vid start?

    SvaraRadera
  8. Vad var startkapitalet?
    Intressant och höra hur mkt cash vid start?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Martin,
      Jag misstänker att båda kommentarerna är från dig.

      Startkapitalet "den här vändan" uppgick till ca 1,3 mkr och vi gick in på börsen i slutet av 2008.
      Trevlig helg!
      Mvh//Cm

      Radera
  9. The screenshot shows 2016... but probably means 2017...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thanks!

      New screenshot and I've updated the spreadsheet with Boliden Protector and Yara.
      Thanks again and I wish you a great weekend!
      Br//Cm

      Radera
  10. Hallå där, Scandi Standard kom med sin rapport idag och den var urusel, sänkt utdelning, stora problem med fågelflun.
    Jag satsar långsiktigt på utdelningshöjande aktier/bolag. Nu träffade börspsykologin mig och ifrågasätter mitt innehav och vill sälja för att köpa något mer "pålitligt. Hur tänker du/ni i ett sånt här skede? Köper mer eller tvivlar på innehavet?

    SvaraRadera