30 aug. 2014

Ännu en blogg om drömmen att leva på passiva inkomster.

Jag är väl medveten om vilken inflation det är kring bloggar om värdeinvestering och drömmen att någon gång kunna leva på sina passiva inkomster. Jag har under många år roat mig att läsa andras välskrivna och underhållande ekonomibloggar men aldrig haft en tanke på att själv lägga ned den tid och engagemang det krävs för att underhålla en egen blogg.

Men nu efter sommarsemestern har jag kommit på lite andra tankar. För varje år som går så blir det tyngre att komma igång med arbetet efter semestern och insikten att tvingas yrkesarbeta i ytterligare 25 år innan pensionen fullt ut kickar in känns ganska betungande.

Trots att jag roar mig med att läsa andras ekonomibloggar så har jag varit tämligen ointresserad av vår egen ekonomi då vi underförstått ansett aktiedepån som en isolerad ekonomi och drömmen om att leva på avkastningen just stannat vid en dröm.

Men nu efter sommaren så tog jag mig i kragen och satte mig ned med Excel och ett alldeles för stort antal glas vin. Resultatet blev över förväntan (även efter kontrollräkning i nyktert tillstånd) - med en försiktig värdetillväxt så kom jag fram till att det inte skulle vara helt omöjligt att lämna yrkeslivet inom en 5-10 årsperiod förutsatt att vi får behålla hälsan och våra arbeten.

Förhoppningsvis kommer mitt bloggande generera en och annan kommentar på vägen som kan ge oss råd om hur vi ska kunna uppnå målet med att flytta till ett varmare land och leva på våra passiva inkomster.

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Mycket välskriven blogg som jag följt under de senaste veckorna.
    Kanske har missat det men vad räknar du med för avkastning per år och föredrar du sparande i aktier med utdelning eller fonder? Ser att du främst har aktier, men är fonder ett likvärt sätt att spara på? Ligger just nu i början av min sparande, men har hunnit komma en bit på vägen och det skulle vara kul med lite tips med från någon erfaren som dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus!
      Tack för din kommentar och ledsen för sen återkoppling- jag har helt enkelt bommat ditt inlägg.

      Erfaren ja, men speciellt duktig vette fan - jag chansar ju mest ;-)

      Utdelningmässigt för 2015 så räknar jag med att få 275 000 kronor i bruttoutdelning vilket jag tycker är helt ok då det är en ökning på 12,5% mot föregående år.

      Jag kör 100% aktier då jag inte är speciellt imponerad av analytiker och fondförvaltare. Fondkostnaderna tycker jag är omotiverat höga och jag föredrar att bygga min egen fond med en ganska stor diversifiering.

      Vill man inte ha en lika många aktieslag som jag har så skulle jag sikta på att plocka in ett antal investmentbolag i portföljen för att uppnå samma effekt.

      Ser fram emot fler kommentarer!
      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  2. När har ni tänkt att sluta, asså summan?
    Typ netto 30000kr/mån eller mer?
    Sen en annan sak...Frankrike!
    Känns som att det är ett lite dyrare alternativ än t ex Spanien + att värmen är ju snäppet bättre i Spanien.
    Känns som att där skulle ni ju kunna leva som "kings and queens" (snodde frasen från låten "Heaven And Hell" med Sabbath, lät så tufft) :D
    Har själv sneglat lite på Punta Prima (Torrevieja) men det får ju bli med lån :(
    Men vafan, som du skriver - det är ju bara pengar :)

    Må väl!

    SvaraRadera
  3. Jag skrev nyligen ett inlägg om det här med nivån... http://www.moneycowboy.net/2017/03/20/bli-ekonomiskt-oberoende/ Det känns som att ni har rätt kapital, men på 9,5 MSEK får ni en utdelningsprocent på 3,5%... Det borde gå att få ut mer än så, men behöver ni verkligen mer för att hoppa av ekorrhjulet?

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag tänkte fråga om du vill göra ett länkbyte?

    Bloggen är här:
    https://www.kvantinvestering.se/blogg/

    Och jag tänkte länka på denna sida:
    https://www.kvantinvestering.se/aktiebloggar/

    Allt gott!
    Simon

    SvaraRadera
  5. Dear Sir, Madame

    I would like to ask you about possibilities of publishing our PR article on your web.

    Do you offer such services and what would be the estimated price for it?

    Thank you very much in advance for your reply and wish you a nice day.
    katka@coinario.com

    SvaraRadera
  6. Jäklar.. väldigt fina innehav.. får man vara nyfiken och fråga vad du har för sparkvot?

    SvaraRadera