4 feb. 2017

MTG eller inte?

Min vana trogen så brukar jag varje helg ta en skärmdump över portföljen och publicera under fliken Aktiedepå. Förutom att det är rätt bekvämt att publicera en skärmdump så tycker jag att det är lite av en hygienfaktor då en skärmdump över portföljvärdet är transparent och ärligt.

I samband med skärmdumpandet av aktiedepån så uppdaterade jag även mitt Excel-ark över kommande utdelningar under 2017 och prognosen kommer jag publicera så snart Handelsbanken presenterat sin rapport.


Hittills så har årets rapportskörd varit en rätt angenäm läsning för familjen Chansar mest. Visst, inte helt imponerad över NCC/Bonava eller HM:s tilltag att hålla hälften av utdelningen fram till i mitten av november. Och andra sidan så meddelade vårt största innehav, Swedbank, att det höjer utdelningen till 13,20 kronor per aktie och då innehavet uppgår till 5 700 aktier så blir det en del stålar vilket känns rätt tacksamt.

I portföljen som består av 28 bolag så är det bara ett som jag under de senaste åren har funderat över att göra mig av med och det är MTG. När vi köpte MTG som ett av bolagen i vår bombmatta 2008 så var fortfarande linjär TV det som gällde och vi tittare fick snällt anpassa oss efter TV-tablån. Trots att det inte gått 10 år så är vårt beteende avseende TV-tittande radikalt ändrats efter hårddiskinspelarnas, Netflix och HBO:s intåg i vårt vardagsliv, visst, MTG har sitt Viaplay men hur intressant är det utbudet?

Linjärt TV-tittande är rätt dött och den enda orsaken att jag inte gjort mig av med innehavet är att MTG-aktierna ligger i en traditionell VP-depå och vi skulle åka på 30 procent i skatt och det har jag inte lust att betala då innehavet nästan fördubblats sedan inköp.

Sedan finns det en annan aspekt att ta hänsyn till och det är att MTG:s ledning är rätt klyftiga. Viasat har idag i princip monopol på europeisk fotboll och en hel del andra sportevenemang och idrott vill man som bekant se i realtid.

MTG lämnar i rask takt den tidigare satsningen på traditionell TV och under förra året sålde de investeringarna i Ryssland och Ukraina och häromdagen sålde de sin andel i tjeckiska tv-bolaget FTV Prima.

Tillväxten framöver ska komma i online-tv och övriga digitala erbjudanden som mobilspel och liknande. MTG satsar även ordentligt inom E-sport och även om området växer dramatiskt så undrar jag försynt hur köpstark den målgruppen är jämfört med den genomsnittliga sportnörden.

Svåra beslut och tillsvidare ligger vi kvar med innehavet och hämtar in 12 kronor per aktie i utdelning.

19 kommentarer:

  1. Intressanta tankar från en person som annars inte är känd för att "gnugga geniknölarna" (om nu sådana finns).

    Beträffande e-sport är detta en mycket intressant fråga. En majoritet av dagens ungdom följer spel såsom Starcraft II, Counter-Strike, Team Fortress 2, DOTA 2 mm. men detta tycks, att döma av vad jag ser/hör i min vardag, via gratissidor/youtube. Som du skriver är det en viktigt tillika högst väsentlig fråga huruvida dagens ungdom är beredda att öppna plånboken far detta? eller är de mer bekväma med att vänta ett par timmar och sedan tanka via en valfri torrentsida?

    En högst subjektiv uppfattning/iakttagelse från min sida är att dagen ungdom är vana med med att allt är gratis; youtube, Piratebay mm. Går det ej att finan där så är det,m med deras egna ord; "meh".

    MTG satsar hårt och visst tror jag att de ligger i tiden, men sedan återstår om framtidens kunder (läs: dagens ungdom) kommer att betala för detta?

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christofer och tack för den passningen...

      Du bekräftar min oro över MTG:s satsning inom e-sport. Visst är det ett omfattande område men den riktar sig primärt till en målgrupp som inte är intresserad av att betala för tjänsterna. Och jag håller med dig - ungdomar idag förutsätter att det ska vara gratis..

      Usch, svårt det här. MTG:s satsning på sportevenemang tycker jag är fantastisk men jag är inte lika övertygad om satsningen på e-sport...

      Mvh//Cm

      Radera
  2. Intressanta tankar. Har själv funderat på att ta in MTG i portföljen just för exponeringen mot e-sport. Hmm får se hur det blir.

    Trevlig helg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn och tack för kommentar!
      Intressant! Jag själv är rätt oroad över satsningen på e-sport då jag tror att rätt få är villiga att betala för tjänsterna.

      Om du gåt in i MTG så hoppas jag att du skriver ett inlägg om det.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    2. Än har det inte blivit något köp men blir det det ska jag se till att fixa ett inlägg;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  3. Har aldrig fattat varför det heter e-sport? Så mycket sport är det väl inte över det hela? Mer spel... e-spel! ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller förvisso med dig.
      "Sport" blir det väl då det numer är pengar inblandat,,,

      Mvh//Cm

      Radera
    2. Det är ingen idrott, men det ligger mer i ordet "sport" än att hoppa högt. Bilsport, schack, skytte, ...

      Radera
  4. Jag har börjat titta lite smått på MTG då jag gillar deras satsning på E-sport. ESL som de äger rättigheterna till är ju störst och även Dreamhack är riktigt bra. När jag pratar med folk som är inne i e-sporten så är de inte imponerade över MTG och att de inte sänder särskilt mycket. Twitch är det bästa anser dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, vi som följer e-sport håller oss till twitch.tv och youtube live etc. SVT gjorde en kul grej och sände finalen i Starcraft för några år sedan, men de avbröt sändningen i sista matcherna då det drog över tiden, riktigt dåligt. Går aldrig förutse hur långa matcherna kommer vara, samt att det ofta är lite tekniskt strul mitt i matcherna, så tvivlar på att de kommer få till ett fungerande schema via tv-kanaler.

      Radera
    2. Tack Aktienovisen och KattenMusen10Tusen för värdefull återkoppling.
      Jag är helt novis inom området e-sport och det är oroväckande att MTG:s tjänster är undermåliga med bakgrund till hur mycket pengar de plöjer ned.

      Mvh//Cm

      Radera
  5. Intressant post. Här hemma tittar vi sällan på tablåtv, och har provat viaplay-appen också. Dock tycker jag att viaplay är dåliga på att uppdatera den, den är inte lika bra som netflix t.ex. och sen är väl utbudet inte något att hurra för heller. Nu finns ju även sajten viafree där man kan se mycket av deras utbud, dock är bildkvaliteten helt kass, men gratis.

    Jag har förstått att många gillar viaplay för att de har mycket sport, men Snålgrisarna skyr motion och således även sportevenemang (räknas biljard och schack?)

    Så länge bolaget delar ut och inte är på väg mot avgrunden kanske det ska få finnas kvar i portföljen? Har CM en sälj-strategi för vilka kriterier som måste vara uppfyllda innan en aktie avyttras?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Snålgrisen för kommentar.
      Jag tror vi är rätt lika och inte heller jag tittar längre på linjär tv-
      Och inte heller är jag någon idrottsfanatiker men vi är i minoritet.
      JAg tycker att det är smart att MTG satsar på idrottsevenemang då de med fördel följs i realtid och målgruppen är rätt köpstark tillskillnad mot de som pysslar med e-sport.

      Jag har ingen strategi alls innan jag avyttrar en aktie vilket kanske inte är helt förvånande :-). Det är dock väldigt sällan jag säljer en aktie som ligger på plus då majoriteten av innehavet är i VP-depå och jag betalar ogärna skatt.

      Mvh//Cm

      Radera
  6. Hej CM! Sålde MTG i december och tog hem en bra vinst för att sedan köpa tillbaka aktien på en liten dipp. Behåller tills vidare och följer aktien. Numer i min ISK-depå har jag en liten annan strategi än tidigare. Jag har först och främst de långsiktiga innehaven som är Investor, Skanska, Ratos, ICA och HM. Sedan kommer de aktier jag inte är särskilt långsiktig i (men kan bli) och dit hör MTG, Swedbank, HiQ, AstraZeneca och Electrolux. I den sistnämnda kategorin är inte utdelningen helt avgörande utan även vinsten och innehaven är inte lika stora som i den förstnämnda kaatgorin. Finner att man mycket väl kan ha en något annorlunda strategi i en ISK då skatten på köp och försäljningar inte är avgörande längre. Men medger gärna att just nu är jag fokuserad på utdelningar.
    Beträffande MTG behåller jag lite till, förmodligen över utdelningen men kan även sälja på själva bolagsstämmodagen eftersom jag då kanske inte bedömer att aktien kommer att 'krya på sig' efter att kupongen fallit. Försöker förhålla mig till att ha min portfölj och vårda den i en ISK. Lite klurigt och mycket spännande...
    Jag låter antagligen helt förvirrad. /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!
      Tack för din kommentar och du låter inte alls förvirrad.
      JAg resonerar precis som du och hade jag möjlighet att kvitta bort vinsten i MTG så skulle jag återköpa i ISK för utdelningens skull.
      Precis som du så resonerar jag lite annorlunda med innehaven i ISK och det är ett betydligt enklare beslut om man vill avyttra innehavet.

      Önskar dig en fortsatt trevlig söndag!
      Mvh//Cm

      Radera
  7. Halloj!
    har du någon kort kommentar om hur MTG varit rent utdelningsmässigt att äga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kronantillmiljonen,

      MTG har varit en fantastisk udelningsaktie sedan inköp och det är därför det är så svårt - kommer satsningen på e-sport att löna sig på sikt?

      Sedan inköp 2008 har MTG gett oss 116 tkr i utdelningar vilket är rätt bra då vi har ett gav på 149tkr. Och sedan så har vi fått CDON på köpet som avyttrades med rejäl vinst.

      Så hisoriskt har det varit en fantastisk investering men jag är mer orolig för framtiden...

      Önskar dig en fortsatt slö söndag!
      //Cm

      Radera
  8. Hej Theresa, något relationsproblem har varken Herr CM, Fru CM vad jag förstår ej eller jag, däremot vill vi alla tre gärna veta hur börsen och framför allt MTG kommer utvecklas närmsta tiden. Går det bra att maila sin fråga rogunduspellcaster@gmail.com?? Jag har tyvärr dataproblem (Apple, typiskt..) så det kan hända att mailen fastnar i skräpkorgen, kolla gärna om du inget hör från mig. Den här Anderson verkar vara en flummig typ, du borde lämna honom. Vänliga hälsningar //Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha Anders!

      23 spam-inlägg från en och samma avsändare. Den här var faktiskt mer illa än vanligt.
      Som dur är drabbas jag rätt sällan och försöker rensa så snart jag uppräcker det.

      Skönt att du fått ordning på din gamla Mac!

      Mvh//Cm

      Radera