4 aug. 2017

Bananrepubliken Sverige

När jag i förra veckan kom hem från en månads semester i Frankrike så var det inte mycket jag såg fram emot förutom att få möjlighet att fördjupa mig i den största skandal och det största hot som riktats mot rikets säkerhet sen Wennerströmsaffären i början av 60-talet. 

Informationsinhämtningen gick till en början rätt illa men efter att ha plöjt igenom otaliga artiklar om "Anna Book", "så maxar du semestersexet" och "hon gick ned 18 kilo på sex månader" så hittade jag faktiskt en och annan undangömd notis om vad som är en av de största säkerhetsskandalerna i svensk historia.

Innan jag kom hem så hade Alliansen hade redan riktat misstroendevotum mot inrikesminister Anders Ygeman, infrastrukturminister Anna Johansson och försvarsminister Peter Hultqvist. Statsminister Löfven fimpade rätt kvickt Anna Johansson vilket var rätt naturligt då hon var ansvarig minister även om hon sannolikt var den person som först i ett senare skede fick information om den pågående skandalen.

Gullegrisen Ygeman som haft vetskap om IT-skandalen tidigt 2016 "bestraffades" med en rockad med Benjamin Syrsa och är numera ny gruppledare för S i riksdagen - vilken bestraffning... Men och andra sidan var det väl en belöning då han skyddat Löfven och hävdat att Statsministern inte var informerad om den största säkerhetsskandalen sedan 60-talet - inte för att någon tror på det men Löfven får väl sprattla ett par veckor till...


Hultqvist då - även han kände till vad som pågick sedan tidigt 2016. Här fegar Alliansen ur och vill avvakta fram tills dess att riksdagen öppnar. Hultqvist är populär över partigränserna men om inte Alliansen står fast vid sitt misstroende så lär SD plocka ytterligare röster från främst Moderaterna.

Det som irriterar och förvånar mig är hur lättvindigt regeringen viftar undan en av de största säkerhetsskandalerna i Sverige där en kränkt och otrevlig Löfven försöker minimera det här till ett politiskt fulspel från Alliansens sida.

Löfven hävdar att han saknade information om den pågående skandalen vilket naturligtvis är en ren och skär lögn. Det ska bli intressant att se hur länge den här lögnen håller då fler och fler verkar ha haft kunskap om den rådande situationen och nu senast framkom det att EU-ministern Ann Linde kände till skandalen redan hösten 2015. Det är snart två år sedan men Statsminister Löfven levde glatt i okunskap...

Det är inte bara en gravad hund det här och när allt har uppdagats så har man grävt upp en hel kennel och då tror jag det är svårt för Löfven att neka att han saknade insikt.

Intressant är även att det ryktas om att det så kallade säkerhetspolitiska rådet, där den här typen av ärenden rimligtvis borde avhandlats, inte finns på riktigt utan är en "pr-skapelse" som upprättades efter ubåtskränkningarna 2014.

Efter en KU-anmälan 2014 så lovade Löfven att oppositionen skulle få ta del av mötesanteckningarna som ännu inte presenterats - det ska bli intressant att se hur det här slutar.

Ja, hur det här slutar får vi vänta med i ytterligare sex månader innan regeringen är klar med sin utredning. Att utredningen initieras först nu är rätt anmärkningsvärt då man haft kännedom om oegentligheterna i snart två år.

Men en sak kan jag tipsa om - att försöka lämpa över ansvaret på tidigare regering funkar inte. Privatisering och utkontraktering fungerar alldeles utmärkt förutsatt en korrekt upphandling och en GD som inte gör godtyckliga avsteg från gällande säkerhetsrutiner. En GD för övrigt som inte fattat att hon kom lindrigt undan med 70 000 kronor i böter i stället för rättegång och fängelse och som nu åberopar LAS för att slippa avsked. Själv blir jag förbannad över hur blåst Maria Ågren är.

IT-skandalen i Transportstyrelsen jämförs med det brott Stig Wennerström utförde och för det dömdes han till 20 års fängelse. Nu var Wennerström mer begåvad än Löfven och de tre aktuella ministrarna är tillsammans så vi kan nog befästa att det här handlar om okunskap och inte av illvilja som i Wennerströms fall.

Men är det så lämpligt att regeringen i allmänhet består av ett gäng outbildade personer och utan någon form praktisk erfarenhet av näringslivet?
Och tyvärr stannar det inte där - när de blir sparkade åt sidan så blir de generaldirektörer och leder stora myndigheter utan någon som helst kunskap förutom den politiska skolan.

För att exemplifiera:
Stefan Löfven - högsta utbildning: Socialhögskolan i Umeå, 1,5 år
Anna Johansson - högsta utbildning: KomVux med inriktning samhälle/ekonomi
Anders Ygeman - högsta utbildning: En termin kriminologi vid Stockholms universitet
Peter Hultqvist - högsta utbildning: Hagaskolan, samhällsvetenskaplig linje

Jag kan konstatera att Stefan Löfven har mer ågren över det här än vad Anders Borg har idag.

13 kommentarer:

  1. Dagens politik trodde jag var Borg.

    Men min slutsats är annorlunda än din. Jag tycker inte datalagring av myndighetshandlingar ska läggas ut på privata företag oavsett hur mycket man skriver in i avtalet.

    Bara för att ta ett exempel på vad som skulle kunna hända: Sedan ett par år så försöker amerikanska myndigheter få Microsoft att lämna över data från Microsoft på Irland. Microsoft har än så länge vägrat men hur många andra företag skulle lagt sig platt?

    Jag ser inte det här heller som i första hand en politisk skandal utan en säkerhetsskandal utan politiska färger. Att tillsätta ministrar och generaldirektörer som inte vet hur verksamheten fungerar är kutym, inte undantag.

    Den bästa beskrivningen jag sett är:
    http://www.breakit.se/artikel/8326/jag-laste-sapos-granskning-av-it-skandalen-i-transportstyrelsen-sa-du-slipper

    Det de skriver där som jag känner igen från verkligheten är att säkerhetsfolk upplevs som jobbiga. De vill alltid krångla till saker. I det här fallet såpass jobbiga att de inte ens togs på allvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel!

      Jag trodde att Borg var en föredetting utan politiskt åtagande men jag kan ha fel och får kolla upp det!

      Kul att vi är oense :-)
      Utifrån mina egna erfarenheter så ser jag inte det som något större problem att myndigheter outsourcar hela eller delar av sin IT-verksamhet. Under de senaste 20 åren så har jag arbetat med verksamheter och myndigheter som just gjort detta.

      All information, dokument och data, är (eller ska vara) säkerhetsklassad och utifrån min egen erfarenhet är den största informationsmängden av öppen karaktär som riskfritt kan hanteras av extern part.

      När det gäller konfidentiell information så får man antingen hantera det internt alternativt outsourca till en part där det är möjligt för SÄK att granska den personal som hanterar informationen. Det är inte helt trivialt då majoriteten av IT-drakarna idag har sina datahallar utomlands vilket omöjliggör en fullgod kontroll av personalen.

      Trots att jag står med ett ben i båda lägren så har jag helt enig att säkerhetsfolk i allmänhet upplevs som jäkligt jobbiga. Till viss del så håller jag med om det då många säkerhetsknuttar är bokstavstrogna och gärna vill implementera en total säkerhet vilket i de flesta fall inte är görbart ut ett kostnads- och verksamhetsperspektiv. Problemet är att hitta nivån med "tillräcklig" nivå på säkerheten.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    2. Jag har själv jobbat med datasäkerhet (globalt) och indirekt haft kontakt med olika länders lagstiftningar och jag är helt övertygad om att det bryts mot säkerhetsregler och lagar till höger och vänster. Små saker som att skicka något med mail till någons privatadress (via servrar i andra länder som vi just nu är kompis med) och större saker.

      Säkerhet och systemadministration är ganska lika här. När allt fungerar så är de som jobbar med det onödiga och kanske jobbiga och när något går fel så är de inkompetenta. Det är väldigt otacksamma roller.

      Det jag hoppas det här leder till är inte att några politiker sopas under mattan utan att myndigheter tar en rejäl funderare på hur de hanterar sin säkerhet. Det är inte en politisk fråga utan en implementationsfråga.

      Och det här är inte första gången ett privat företag misslyckas. Vi har fortfarande inte fått veta hur Tieto Enator felhanterade sin data 2011 men deras FAQ säger "Orsaken till driftstörningen var ett hårdvarufel i två minneskretsar i ett datalagringssystem. Minneskretsarna utgörs av s.k. SSB-diskar." Yeah, förklaringen skriven av en treåring?

      Så se till att svenska myndigheters data ligger i serverhallar i Sverige, driftade av personer som svenska myndigheter har koll på, så kallade "anställda".

      Radera
  2. Hej, mitt inlägg i detta spännande drama begränsas till att först ställa frågan om varför det tog så lång tid mellan brottet, för det var ju ett brott som GD begick, tills hennes avsked från tjänsten? 18 månader? Det försiggick ett politiskt spel utav guds nåde och det är rejält politiskt färgat. Sedan för den som vill förkovra sig mer, länkar jag till en utmärkt artikel skriven på juridikbloggen av Jakob Heidbrink. Här finns frågor som ännu ej vederlagts offentligt. https://juridikbloggen.wordpress.com/2017/07/28/transportstyrelse-skandalen-en-forsta-sammanfattning-och-manga-fragor/

    Tack för ordet önskar en fortsatt fin sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Helt enig med dig!
      Att utreda vad som i praktiken har gått snett är nog inte så komplicerat men det är de politika spelet kring skandalen som är intressant.

      STORT tack för länken! Ytterst intressant och uttömmande. Jag rekommenderar alla som läser den här kommentaren att ta sig tid att besöka Juridikbloggen och läsa Jakob Heidbrinks inlägg.

      Önskar dig en trevlig helg!
      Mvh//Cm

      Radera
  3. Oj. Har alltid sett dig som en intellektuell person men detta blogginlägg är över gränsen till pinsamt. Nästan värre än Borgs lilla föreställning förra helgen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommentarerna ovan är exempel på konstruktiva dynpunkter, invändningar och kritik. Din kommentar är att likställa med en trump-tweet. Du dumpar av dig dina känslor som ett utåtagerande barn och lämnar din omgivning förvirrad och med lätta obehagskänslor. Tänk, formulera, och sedan öppna käften. Eller var tyst.

      Radera
    2. Hej Anonym!
      Vad skönt att du kommit till insikt!

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Missade att underteckna min genmäle ovan, det som länkade till juridikbloggen. Rätt ska vara rätt. Huruvida outsourcing av datalagring är mindre säkert än inhemsk dylik undandrar sig min bedömning, och är för mig i detta fall av sekundär betydelse. Det primära vore att få reda på de frågor som länken bidrar med, som är förutsättning för att ha förtroende för ett parlamentariskt statskick av den typ vi har samt de vi väljer att besluta åt oss.
    Tack för ordet och ha en fortsatt fin sommar!
    Dan Eriksson

    SvaraRadera
  5. Håller med dig i allt. Det är för mycket som fungerar dåligt i riket numera. Vi behöver en räfst och ett rättarting där diverse orättfärdiga privilegier dras in och där ansvariga ställs till svars för all skada de åsamkat riket och folket. Man kunde börja uppifrån med herr Löfven och hans moraliskt bankrutta såsseregering och sedan jobba sig neråt i statsapparaten så länge man ids hålla på.

    Gunnar

    SvaraRadera
  6. Intressant att se utbildningsnivåerna hos de inblandade i den här soppan. Och det gick ju inte så bra heller. Kanske finns det ett samband? ;)

    Intressant läsning var det iaf.

    SvaraRadera
  7. Jag är inget fan av regeringen och delar din uppfattning att Löfvens bortviftande av en seriös säkerhetsbrist är anmärkningsvärd och dålig. Håller också med om att det givetvis hade varit bra om fler hade erfarenhet av näringslivet.

    Med det sagt så vill jag ändå skjuta in en sak jag tycker att du missar: politik är i all väsentlighet ett hantverk. Man kan inte "utbilda" sig till att bli en bra politiker. Det är något man lär sig genom erfarenhet. Det är en sorts pågående utbildning i ledarskap så länge man har sitt uppdrag.

    Även om jag önskar att politiken generellt var mer faktabaserad och grundad i vetenskap (vilket kanske hade främjats av att fler hade gedigna akademiska utbildningar) så handlar politik till syvene och sist om värderingar och väldigt, väldigt mycket om erfarenhet och sk tyst kunskap som man förvärvar.

    Att t.ex. Hultqvist inte har en högre utbildning gör faktiskt vare sig till eller från om han är en bra försvarsminister eller inte. På samma sätt med Löfven. Problemet med honom är inte att han "bara" har en svetsarutbildning, utan att han blev statsminister utan att någonsin (!) tidigare ha haft ett förtroendeuppdrag vunnet i allmänna val, vilket är helt unikt i svensk historia vad jag förstår.

    SvaraRadera
  8. Ja förr var i alla fall Socialdemokraternas elit välutbildad (med undantag av några få). Nu tycker jag iofs att det är bra med lite blandad bakgrund, men det blir ett problem när nästan alla är outbildade politiska broilers. Och varför inte införa begränsning av hur länge man får sitta i riksdagen som en första åtgärd? (Frankrikes elitistiska system har jag för övrigt inget till övers för.)

    SvaraRadera