1 maj 2017

Månadsrapport april

Månadsrapport april
Depåvärde 9 758 451 kr (+ 3 %)
Bruttoutdelning 192 926 kr

Då var äntligen april över och förhoppningsvis så blir det lite mer stabilt framöver på väderfronten - förra måndagen snöade det och det hotades med 20-30 cm snö. Idag var det 15 grader och sol i Stockholm och i morgon ska de där förbaskade sommardäcken äntligen på..

Tillskillnad mot vädret så har börsen under april månad varit en riktig ljuspunkt och jag noterar att många noterar ATH i sina portföljer. Även vi har haft en helt ok utveckling även om vi slirar rätt rejält om vi jämför oss mot index.


5,63 procent är kanske inte så imponerande men en halv mille i portföljökning är trots att helt ok. 

Även om jag hade fel om Brexit och Trump så lär ändå Madame Le Pen få ordentligt med spö av makaronen i det franska valet så det finns väl inga riktiga orosmoln på himlen den närmaste tiden även om jag anser att fallhöjden på börsen är rätt rejäl just nu.

Portföljförändringar
Vi har varit extremt passiva och det är nog flera år sedan vi gjort så få nettoinvesteringar som i år. Det enda nettoköpet vi mäktat med är 100 aktier i Kone som uppgick till dryga 40 000 kronor vilket är rätt fånigt i förhållande till portföljvärdet. Förhoppningsvis så ska det här ordna upp sig under året och jag siktar på att under sommaren och resten av året nettoinvestera i aktie för runt 50 000 kronor i månaden.

Utdelningar
Bruttoutdelningen för april uppgick till 192 926 kronor vilket är en rätt ok månadslön. Även maj kommer att vara rätt ok men sedan ebbar det ut rätt kvickt. Totalt för året så kommer det trots allt att komma in 350 000 kronor i bruttoutdelningar och med ett mindre utsvävande liv så skulle man snart kunna leva på utdelningarna.


Sparande
Inget alls denna månad och för första gången i vuxen ålder så har jag inte inkasserat någon månadslön. Det kommer att bli tight även nästa månad då jag nu fakturerar mina timmar och pengarna kommer att komma in först i juni. Vi plockade under månaden ut 50 000 kronor för att finansiera ett aktiebolag men jag tror nog att vi kommer att behöva ta ut mer pengar i slutet av månaden för att finansiera alla omkostnader det innebär att starta ett nytt bolag.

Och sedan så är jag inte helt road över att äta middagar för 10 kronor p.p. så det blir nog ett rejält uttag i slutet av maj månad...

10 kommentarer:

  1. Riktigt fint jobbat! :)
    Hur känns det att snart vara uppe i 10 miljoner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack KtM!
      Ska jag vara riktigt ärlig så har jag mentalt redan tagit hem tian. Innan semestrarna så kommer jag få lite stålar från mitt tidigare företag och då är jag i hamn förutsatt att börsen inte tokrasar den närmaste månaden.

      Skärmdump och skumpa är naturligtvis ett måste!

      Önskar dig en fortsatt bra kväll!
      //Cm

      Radera
  2. Nästan en årslön i utdelning! GRATTIS! Häftigt. Själva ska vi sälja en fastighet under året och kommer väl efter det få halva din summa på depån, och det känns fantastiskt bara det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ekonomitankar!
      Tack!
      Och kul att ni kommer få loss rejält med kapital som ska investeras på börsen. Gör nu inte som jag som chansar mest.....

      Trevlig kväll!
      Mvh//Cm

      Radera
  3. 350000 är min årslön som syrra ca, så jag tycker det är rätt bra hehe. Gillar bloggen, väcker motivationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sanna!
      Och jag kan inte bli annat än förbannad då jag är ytterst medveten om hur en normal arbetsdag ser ut för din del jämfört med min egen. Jag vet att jag tycker rätt synd om mig och mina arbetsdagar men jag har inte motsvarande ansvar som du har och trots det tjänar jag rätt ok...

      Stort tack för din trevliga kommentar och jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll!
      Mvh//Cm

      Radera
  4. Det är spännande att följa investeringarna hos någon som också både har pengar och dessutom fortsätter att jobba. Men jag fortätter nog ändå att snåla, det är också ett enkelt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Onevikinggirl!
      Visst börjar det bli lite stålar men man får inte glömma bort att det är riskkapital som kan halveras på nolltid och dessutom är vi två som ska försörja oss på kapitalet.

      Men det är faktiskt en rätt tillfredsställande tanke att just nu knega vidare i egen regi - för varje månad jag knegar på så kan jag vara ledig en :-)

      Sköt om dig!
      //Cm

      Radera
  5. Grattis till den stora depån och Tack för att du skriver beloppet det är klart inspirerande! Men undrar ang er avkastning i förhållande till SIX Portfolio Return Index. Enligt bilden här ovan ligger ni lite efter för 2017. Hur ser det ut under alla år ni har köpt aktier?

    Jag ligger nämligen själv oxå under det indexet och börjar motvilligt inse att jag inte kan stock-picka ut vinnarna. Tror jag bara ska köra index rakt av. Hur ser du på att göra så för eran egen portfölj har du funderat i dom banorna?

    Tack för en mkt inspirerande blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Ludde!
      Jag tycker att det blir mer intressant om man skriver ut alla belopp i klartext.
      Att chansa hejdlöst med den investering på 10 000 kronor jämfört med tio miljoner är rätt annorlunda. Det tråkiga med att hänga ut stora delar av sin privatekonomi är att det kommer att bli väldigt svårt att bli publik om jag någon gång skulle önska det.

      Tidigare år så har vi stått oss rätt bra mot SIX Portfolio Return Index men i år så har det gått betydligt sämre och en bidragande orsak är naturligtvis HM som är ett av våra betydande innehav.

      All forskning visar väl på att i allmänhet så är det en minoritet som smiskar index över tid men det är rätt mycket roligare än att investera i index.

      Framöver kommer jag privat att panga på som tidigare men i mitt nya bolag så är jag lite försiktigare och då är det index-investeringar som gäller...

      Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!
      //Cm

      Radera