1 feb. 2017

Månadsrapport Januari

Månadsrapport Januari
Depåvärde 9 355 802 kr (1,1 %)
Bruttoutdelning 1 593 kr

Då var det dags att dokumentera den sedvanliga månadsrapporten och jag kan snabbt konstatera att januari är en rätt stillsam månad för familjen Chansar mest. Depåvärdet är upp 105 000 kronor sedan föregående månad och det motsvarar ungefär 1,1 procent. Många bloggare rapporterar en fantastisk start på året men vi får nöja oss med att gå på plus då vi har en rätt stor andel HM i portföljen.


Nu har rapportsäsongen dragit igång och jag brukar roa mig med att posta en utdelningsprognos så snart våra största innehav Handelsbanken och Swedbank lämnat sina rapporter och det är ju där vi inhämtar en tredjedel av årets utdelningar. Visst är det kul med övriga bolag som rapporterar utdelningshöjningar men rent krasst ger det inte så mycket till kassan. Investor höjde utdelningen med 10 procent vilket innebär att för våra 1 200 aktier så vi inkasserar 840 kronor netto än föregående år. Volvo kom med en riktigt bra rapport och höjde utdelningen till 3.25 kronor vilket resulterar i att våra 1 000 aktier netto avkastar 175 kronor mer än föregående år.

Det gäller att vara långsiktigt, jävligt långsiktig...

Portföljförändringar
Det blev inga alls under januari. Senaste inköpen var 50 aktier i Johnson & Johnson och 1 000 aktier i Protector Forsikring under december månad. Belåningen har dock kommit ned på för låga nivåer och uppgår nu till drygt 78 000 kronor vilket motsvarar 0,8 procent av depåvärdet vilket är alldeles för lågt i rådande ränteläge. Det kommer nog bli lite shoppande under februari...

Utdelningar
Utdelningsmässigt är januari en av de sämsta månaderna för oss och endast Wal-Mart har bidragit till portföljen med 1 593 kronor. Våren är trevligare och det är inte bara ljuset och värmen jag ser fram emot.

Sparande
Rätt uselt i vanlig ordning men 15 000 kronor överflyttades till depån. Orsaken till det försiktiga sparandet är en rätt kostsam julhelg och lite nya flygbiljetter. Och inte att förglömma - ett rätt depraverade leverne...

12 kommentarer:

  1. Maffig siffra där, inte långt från euromiljonär! Grattis! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen!
      Tackar!
      Euromiljonär är faktiskt ett begrepp jag inte ens tänkt på - det är alltid dollarmiljonär man brukar tänka på.

      Nu när jag uppdaterade filken aktiedepå här ovan så kunde jag konstatera att just idag är jag euromiljonär men det går som bekant kvickt i hockey..

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
    2. Snyggt! Då är det bara pundet kvar nu då! Grymt jobbat! :)

      Radera
    3. Inte bara pundet kvar.. Kuwaitiska Dinarer mot SEK (KWDSEK) handlas på cirka 29. :)

      //FX

      Radera
  2. Kul med en månadsrapport och grattis till ökningen i värde. Ni slog våra 0,2% i alla fall. För oss är september och december de sämsta månaderna för utdelning, men ni ligger ju ganska tunga i amerikanska månadsutdelande som ger lite extra julklappspengar ;)

    Kämpa på, alltid lika kul att läsa inlägg. Ser fram emot att läsa lite mer om hur ni rent praktiskt tänker er att trappa ner, checka ut när den tiden är kommen. Sidoinkomster, sysselsättning (pimpla vin dagarna långa är inte att rekommendera, har sett vad detta leder till både i Thailand och på landsbygdens Kina (jodå finns försupna västerlänningar här också, även om de är extremt sällsynta). Lätt att få för mycket av "det goda" om man säger så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen!
      Så länge det går uppåt får vi vara nöjda :-)
      Tyvärr så uppgår vårt utländska innehav till endast 15 procent av portföljen och det är något jag aktivt försöker ändra på. Och blir det mer amerikanskt i portföljen så kommer nog utdelningarna med tiden att sprida ut sig lite mer.

      Tack för berömmet och uppmaningen! Instämmer helt med dig och man måste ha en vettig fritidssysselsättning när man checkar ut från arbetslivet annars är risken hög att man blir alkad rätt kvickt.

      Så snart vi har hittat vårt lilla hus så ska jag dra upp planerna om hur vi ska höra. Innan dess är det jäkligt svårt då vi inte ens vet i vilket land vi kommer att landa i...

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  3. Snöbollen är verkligen i rullning! Grattis!

    SvaraRadera
  4. Jag har 335 aktier i Swedbank och fick en liten lätt utlösning när dom höjde utdelningen, hur gick det med dig som har 5700 st? Tack för en grym blogg, synd att det är långt mellan inläggen bara. Kämpa på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!
      Jag blev rätt nöjd själv då Swedbank i nuläget är vårt största innehav. Tyvärr ligger 5500 aktier i en traditionell VP-depå men det blir ändå drygt 53000 kronor netto vilket känns rätt gött :-)

      Tack för berömmet och jag ska försöka öka inläggsfrekvensen en smula framöver.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  5. Hej chansar mest och härligt att det går framåt för er! Följer dagligen din blogg fortsättningsvis då det är mycket intressant läsning.

    Du nämnde att ni har Swedbank och Handelsbanken. Finns det någon anledning till att ni inte har Nordea? Jag håller på kika vilken bank jag tycker passar min portfölj bäst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej kronantillmiljonen!
      Tack för berömmet och att du står ut med mitt yrande :-)

      Yes! I banksektorn har vi SHB och Swedbank. Du kan se hella vårt innehav under fliken aktiedepå här ovan.

      Båda innehaven är rätt gamla och inhandlades efter finanskrisen 2007-2008. SHB för att jag tycker att det är den bästa banken och Swedbank för att den var totalt urbombad vid den tiden.

      Med åren så har jag lite smått ökat i befintliga innehav så att inte portföljen spretar ännu mer. Så det är en ren slump att jag dissat Nordea och SEB.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera