21 juli 2016

Rapportskörden

Vi är mitt uppe i rapportsäsongen och på det stora hela så har det varit rätt ok för familjen Chansar mest. Våra tre största innehav Swedbank, H&M och Handelsbanken har alla rapporterat helt ok och bolag som Intrum Justitia rapporterade ett fantastiskt bra resultat. Men sedan så har vi bolag som rapporterar "mindre bra" resultat och ett av dem är SKF...

När jag skriver det här inlägget så känns det nästan som en repris av det inlägg jag skrev efter SKF rapporterat i oktober förra året - då som nu så handlades bolaget ned 6-7 procent efter rapporten.

Det redovisade resultatet före skatt var på 1 656 miljoner kronor för det andra kvartalet och väntat var 1 781 miljoner kronor.

Försäljningen landade på 18 370 miljoner kronor och de välbetalda proffstyckarna hade räknat med en försäljning på 18 591 miljoner kronor.

Sedan så spår SKF att efterfrågan under det tredje kvartalet 2016 kommer att vara lägre för koncernen jämfört med föregående kvartal.

Inte helt uppmuntrande med andra ord...


Den enda trösten är att portföljen är väldiversifierad och totalt för året så ligger vi faktiskt på årshögsta...

2 kommentarer:

  1. SKF känns lite tråkig. Köpte den när verkstadsbolagen var lägre värderade för ett tag sen. Skulle köpt Atlas Copco istället nu i efterhand. Eller Sandvik. Jag sålde dock av på 147 då det känns osäkert med SKF och jag hade en liten vinst. Läste en kommentar från Lars som inte rekommenderade aktien dels för att dom har en hög belåning. Nästan alla fynd jag hittat har haft dålig kursutveckling. Nu försöker jag hellre köpa index. Det känns tråkigt men jag tror på en bättre avkastning långsiktigt så. Är också glad att H&M samt SHB rapporterade bra. Båda är några av de få aktier jag äger. Tack för din inspirerande blogg det är ett nöje att följa den :-) Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din trevliga kommentar :-)
      SKF och verkstad har inte varit helt kul att äga de senaste åren men själv ligger jag kvar då jag i allmänhet har rätt låga anskaffningsvärden. Index kanske inte är så spännande men däremot är det rätt sunt :-)

      Tack själv och ha en fortsatt trevlig sommar!

      Mvh//Cm

      Radera