22 apr. 2016

Rapport McDonald´s

Idag så presenterade Mcdonald´s sin rapport för första kvartalet och den var bättre än väntat.

Globalt så ökade den jämförbara försäljningen med 6,2 procent mot förväntningar om +4,5 procent. Det är inte bara i USA det går bra utan även Storbritannien, Kanada, Australien och Kina visade höga tillväxtsiffror.


Resultat per aktie uppgick till $1,23 för det det första kvartalet mot förväntade $1,16. En riktigt bra rapport men hur kommer det sig att Mcdonald´s gått så bra det senaste halvåret - aktien har ju varit iskall under ett par år?

Den främsta orsaken till McDonald´s framgångar anses vara att de i USA numer serverar frukost hela dagen. Bara intäktsökningen av Egg McMuffin ökade den totala försäljningen med 2,5 procent. Om nu en enskild produkt kan göra en så stor påverkan så undrar jag lite stillsamt varför man inte kläckt den idéen lite tidigare?

Den andra orsaken anses vara att Mcdonald´s fasade ur den i USA berömda dollarmenyn och ersatte den med McPick 2 där kunderna får köpa två produkter för två dollar mot tidigare en produkt för en dollar.


CEO Steve Easterbrook är i det närmaste geniförklarad efter den dramatiska förändringen och en annan läser amerikansk finanspress med stigande häpnad.

Men jag ska inte gnälla - som aktieägare är jag glad att det går bra för bolaget oavsett vilka omvälvande förändringar som genomförts.

6 kommentarer:

  1. Ja det är ju smått otroligt att McDonalds fortfarande växer tycker jag. Antingen är det ugglor i mossen eller så är det ren fakta. Vem äter frukost på McDonalds liksom!? Men uppenbarligen så är det ju en hel del människor som verkar göra det.

    När jag tittar på McDonalds grafen så blir jag aningen skeptiskt CM. Jag ställer mig hela tiden frågan varför i hela friden SP 500 och McDonalds och CO står på all time high!? Jag har därför valt att stå vid sidan av Hela USA marknaden för jag ser ingen vett i marknaden just nu.

    Tilläggas skall att jag givetvis tycker att det är roligt att du fått en fin resa med Donalds. Mina nerver för USA är dock för svaga ;)

    /Gnetaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gnetaren!

      Även jag är smått förvånad över den tillväxt Mcdonald´s uppvisar och orsaken att vi investerade i aktien var att vi ville ha en defensiv aktie som sannolikt är relativt stabil om ekonomin dramatiskt försämras. Vi sneglade mest på direktavkastningen och hade inte en tanke på att vi skulle få en sådan trevlig kursresa som vi faktiskt har fått.

      Jag är också lite passiv till investeringar för tillfället trots att dollarn har sjunkit 6 procent sedan årsskiftet. Tyvärr så har vi nästan hela vårt innehav i svenska papper och för att minimera riskt så tittar vi gärna på andra marknader.

      Ha en grymt bra söndag!
      //Cm

      Radera
  2. "Vem äter frukost på McDonalds liksom!?"

    En hel del verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppenbarligen!

      Själv har jag inte testat men nu under sommarsemestern så har vi lovat oss själva att göra ett försök.

      Mvh//Cm

      Radera
  3. Hej

    Hur ofta investerar du i ett nytt bolag? Alltså inte nödvändigtvis en IPO utan ett nytt bolag till portföljen.

    Tack för en mycket bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar!

      Det är rätt sällan vi tar in nya aktier i portföljen då den redan nu har fler aktieslag än vad vi har riktig koll på. Under det senaste året har vi handlat främst på den amerikanska marknaden då för att få lite större spridning på kapitalet så att inte allt ligger i svenska bolag.

      Nya bolag under föregående år var Wal-mart, Procter & Gamble, Johnson & Johnson och McDonald´s.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera