14 okt. 2015

Wal-Mart vinstvarnar

En timme in i handeln så meddelade Wal-Mart's VD Doug McMillon prognossänkningar och pang så sjönk börsvärdet med sisådär en 170 miljarder kronor - de är sjuka belopp vi pratar om...

Wal-Mart spår en oförändrad försäljningstillväxt för innevarande verksamhetsår 15/16 (som slutar 31 januari 2016) och det beror på valutaeffekter och höjd minimilön för medarbetarna i US. Den tidigare prognosen var en ökning på 1-2 procent.

Det som definitivt sänkte humöret var att VPA för nästa år (16/17) beräknas att minska med 6-12 procent jämfört med i år då Wal-Mart kommer att behöver svälja stora investeringar i personal och i e-handel.

För att lindra smärtan en smula så avser Wal-Mart att köpa tillbaka aktier för ytterligare 20 miljarder dollar och då är det väl bra att det blir lite billigare....

Vid stängning idag så var Wal-Mart ned 10 procent och jag kunde inte låt bli att sno åt mig ytterligare 100 aktier till $61.08 och totalt sett äger vi nu 350 aktier i Wal-Mart.
Om det var så klokt får tiden utvisa. Mitt handlande i Wal-Mart har ju inte varit speciellt lyckat och jag är totalt ned ca 16 procent sedan jag gick in i aktien i slutet av juli.

Aktien handlas på nivåer vi inte sett sedan våren 2012 och jag tror att fallhöjden är relativt begränsad på de här nivåerna...

Editerat 2015-10-16
Redigerat stycket om återköp efter Marcus Anderssons kommentar - Tack!

10 kommentarer:

  1. Köpte också på mig några men jag kunde inte motstå. Vanligtvis fortsätter det ner efter en sådan nyhet men vad som gjorde mig intresserad var återköpsprogrammet på 20 miljarder. Jag trodde också att det var utöver de gamla programmat men det är fel. Verkar som om all media har missuppfattat detta men det gamla programmet avslutades i och med det nya programmet på 20 miljarder. Det förra användes inte ens till hälften vilket är lite av en besvikelse. Men nu i backspegeln kan walmart köpa fler aktier för samma belopp. 20 miljarder på 2 år är 10% av börsvärdet. På 2 år. Det är mycket. Men om walmart köper 5% av utestående aktier nästa år OCH om EPS sjunker endå så är det lite dåligt. Men jat siktar på längre sikt och med 10% mindre aktier och att de kommer igång med vinstökningar igen så kommer nog detta bli bra.

    Jag tror att walmart lyckas att vända trenden och de kan nog bli en spelare i e-commerce också och hålla ställningarna mot amazon. Walmart har ju en otroligt stark ställning på sourcingsidan då de köper fruktansvärt många produkter och är vida kända för sina låga priser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus och tack för kommentar.

      Naturligtvis så fick du helt rätt och WMT handlas nu på ännu lägre nivåer.

      Och du har även rätt om återköpsprogrammet - först så trodde jag att du fått det om bakfoten då jag läste om rapporten på ett flertal internationella källor men nu har jag dubbelcheckat på WMT:s hemsida och du har rätt.

      Tack för påpekandet och jag redigerar inlägget under kvällen.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  2. Hej Chansar mest!

    Minns inte om jag kommenterat här tidigare men följer din blogg med stort intresse och imponeras av dina fina utdelningar.

    Nå egentligen skulle jag inte smörja dig utan meddela att jag inte heller kunde låta bli köpknappen. Du får trösta dig med att du nu fick köpa aktierna till över 3% utdelning.

    Mvh,
    Frihetsfonden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att du tittar in Frihetsfonden!
      Och jag följer din blogg med stort intresse även om du får öka inläggsfrekvensen en smula :-)
      För din info så får jag varning om malware när jag ska titta in - det är kanske något du ska kolla vidare på.

      Nu när WMT har handlats ned så får vi se om utdelningsinvesterarna harkar på för det är inte en såå illa utdelning längre. Vi får i alla fall hoppas på att vi har sett botten för denna gång.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  3. Jag passade också på att köpa på mig en liten post idag på under 60. Med en liten höjning nästa år så ligger direktavkastningen på nästan 3,5%. Inte dåligt för en aristokrat... Men det känns som man får ha bra tålamod för att komma tillbaka till sitt gav...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gratulerar till ett inköp på under 60!
      Precis som du är inne på så tror jag att det på lite längre sikt är en bra investering.
      Analytikerna fokar normalt sett på sex månaders sikt och VD har ju sagt att Q3 och Q4 beräknas få högre marginaler än första halvåret.

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  4. Köpte på 61,01! Övertygad om att det är bättre än bankräntan på sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På $61 kommer du säkert sitta nöjd på lite längre sikt och redan nu är det bättre än bankräntan :-)

      Trevlig helg!
      //Cm

      Radera
  5. Frågan är om inte Wal-Marts satsning på e-handeln kommer 10 år för sent bara?

    SvaraRadera
  6. http://www.dividendgrowthinvestor.com/2015/10/should-i-buy-wal-mart-stock-at-current.html#more

    Om Wal-Mart. Köpa mera eller inte?

    SvaraRadera